Nawet najmniejsze jachty uznawano za jednostki dość luksusowe, a największe i najbardziej okazałe dalekomorskie jachty przyciągały spojrzenia tłumów na całym świecie. Utrzymanie takiej jednostki w idealnym stanie nie należało jednak do zadań łatwych, gdyż na morzu były one narażone na mnóstwo uszkodzeń, mogących znacznie pogorszyć wygląd i spowodować konieczność natychmiastowej renowacji.

Ochronny lakier do jachtu dalekomorskiego

lakier jachtowyKapitanowie i właściciele jachtów dokładali więc wszelkich starań by nie tylko nadać jednostce imponującego wyglądu, ale również zabezpieczyć ją przed uszkodzeniami na morzu. Jachty często przebywały bowiem na otwartym morzu nawet ponad tydzień, a przez ten czas cały czas wystawione były na bardzo szkodliwy wpływ słonej wody morskiej, mikroorganizmów żerujących na stali kadłuba, oraz wszelkich zanieczyszczeń znajdujących się w wodzie. Takie warunki mogły spowodować poważne uszkodzenia kadłuba, ale również bardzo szybko niszczyły delikatne farby, jakich używano do malowania burt i pokładów, dlatego znaczna większość kapitanów zabezpieczała jednostkę za pomocą lakierów ochronnych. Profesjonalny ochronny lakier jachtowy chronił delikatne farby, zwłaszcza na burtach, w sposób bardzo podobny do lakieru samochodowego, choć od takowego był znacznie bardziej odporny. Warstwa lakieru zapobiegała matowieniu farby po długotrwałym kontakcie ze światłem słonecznym oraz wodą, ale również osłaniała przed zadrapaniami i zarysowaniami, mogącymi powstać w trakcie rejsu z większą prędkością. Kolejną ważną zaletą lakierów jachtowych były ich właściwości bakteriobójcze. Preparaty zawarte w lakierach zapobiegały bowiem osadzaniu się mikroorganizmów na burcie jachtu poniżej linii wodnej, a tym samym nie tylko chroniły przed uszkodzeniami i korozją, ale również ułatwiały konserwację jednostki po powrocie do doku. Warstwa lakieru ułatwiała usuwanie wszelkich osadów oraz zabrudzeń nagromadzonych w trakcie rejsu, skracając czas czyszczenia i konserwacji, oraz zmniejszając ilość wymaganego nakładu pracy.

Najbardziej profesjonalne i najskuteczniejsze lakiery przeznaczone były często do konkretnych typów jednostki. Najczęściej stosowane lakiery były używane do jachtów rozwijających stosunkowo niewielkie prędkości, maksymalnie do sześćdziesięciu węzłów. Bardziej odporne lakiery, używane w łodziach motorowych i szybkich jachtach turystycznych były natomiast znacznie odporniejsze i nie miały tendencji do zdzierania się podczas rejsu z bardzo dużymi prędkościami na otwartym morzu.