Jeśli ktoś pracuje w porcie, lub bywa tam często albo mieszka w jego pobliżu, to na pewno zauważył sposoby rozładunku towarów. Transport morski oparty jest na ogromnych kontenerowcach, które w tani sposób mogą przetransportować ładunki z odległych krajów. Nie jest to może najszybsza metoda, jednak należy zauważyć, że pod względem pojemności i kosztów transportu statek nie ma sobie równych. Ani kolej, ani transport lotniczy i samochodowy nie mogą nadal konkurować z morskim przewożeniem towarów.

Suwnice bramowe do załadunku i rozładunku towarów

suwnica bramowaStatki załadowuje się w porcie nadawczym metalowymi kontenerami, które zawierają wewnątrz partie towarów. Są one dostosowane wielkością do naczep samochodowych i wagonów kolejowych, przez co łatwo jest je przekształcić na inny środek transportu. Kontenery są układane jak klocki na jednostce morskiej i w ten sposób transportowane dalej przez morza i oceany. Całym procesem załadunku i rozładunku zajmuje się ogromna suwnica bramowa, która występuje licznie w portach na całym świecie. Kontenery odbiera się z nadbrzeża w pobliżu statku podjeżdżając do jednostki transportowej suwnicą, a następnie za pomocą jej dźwigu przenosi na statek, który podpływa obok. Suwnice są ogromne  mają niekiedy nawet parędziesiąt metrów wysokości, dzięki czemu radzą sobie z wysokim załadunkiem kontenerów na stater. Każda wyposażona jest na swojej podstawie w mechanizm jezdny, który służy im do precyzyjnego wycentrowania dźwigu na kontener. Za pomocą suwnicy możemy zarówno załadowywać kontenery na statek jak i je z niego odbierać. Odbywa się to w dwojaki sposób. Albo suwnica jest na tyle szeroka, że okrakiem obejmuje przystać, żeby mógł pod nią wpłynąć statek, albo ma wysunięte jedno ramie w formie wspornika, które służy do obsługi statku, natomiast pozostała część odbywa się pomiędzy nogami suwnicy. Najczęściej stosowany jest ten drugi przypadek, gdyż suwnice w takim wypadku mogą być mniejsze, jednak występują także przedstawione wielkie kolosy, zwłaszcza w największych portach na świecie. Operator takiej suwnicy pracuje na wysokości w kabinie, która znajduje nad mechanizmem dźwigowym i przesuwa się wraz z poziomym przesuwem suwnicy.

Bez suwnic wyładunek ogromnych kontenerowców byłby praktycznie niemożliwy. Alternatywnie można wprawdzie stosować dźwigi, ale są one mniej wydajne jeśli chodzi o to zadanie niż suwnice. Jeśli mamy ochotę na wycieczkę do portu, to warto się przyjrzeć pracy tych ogromnych urządzeń. Budzą one majestatyczne wrażenie i emocje towarzyszące ich obserwacji są naprawdę duże.